Saturday, November 29, 2025

20251130 CDTL Bản Ghi Nhớ Của Hội Đồng Tình Báo Washington 7 January 1975 D157

20251130 CDTL Bản Ghi Nhớ Của Hội Đồng Tình Báo Washington 7 January 1975 D157


157. Interagency Intelligence Memorandum1

Washington, January 7, 1975.

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d157

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d150

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d152

157. Interagency Intelligence Memorandum1

Washington, January 7, 1975.

DCI/NIO 25–75

SUBJECT

  • Supplemental Response to Part I of NSSM 213: The South Vietnamese Economy and US Aid

The Key Points

  • —South Vietnam has adjusted well to a variety of unsettling changes over the past decade and is likely to avoid substantial political unrest from economic factors alone in the near future. Nevertheless, real incomes of the military, public servants and most city-dwellers have been cut sharply and much of existing industry is severely depressed.
  • —A marked deterioration of security conditions would obviously create a situation requiring more US economic (as well as military) aid. Even assuming no significant decline in security through 1980, however, major US economic support will be necessary at least until then to assure the political survival of the Government of Vietnam (GVN).2
  • —A gradual phase-down of US economic aid to $100 million or less by 1980 would place the survival of the GVN in serious jeopardy, though the government would not necessarily collapse quickly.
  • —Should US support drop sharply to an annual level of $100 million or less much before 1980, it is doubtful that the GVN’s present political and economic structure would survive.
  • —There are different views among observers on precisely what amounts of US aid are needed to permit at least a slow rate of economic progress. Since the South Vietnamese population grows at about 3 percent a year, a 3 to 4 percent rate of growth in GNP would be necessary to allow even a small (less than 1 percent) increase in per capita incomes.
  • —The Central Intelligence Agency believes, assuming no further decline in security conditions, that this objective would require average US economic aid of some $700 million annually.
  • —The Department of the Treasury believes that per capita incomes could at least be maintained roughly at the 1974 level from now through 1980 with average annual US economic aid on the order of $500 million.
  • —The Department of State/INR and the Defense Intelligence Agency believe that security conditions will deteriorate further and preclude any early economic recovery or sustained growth, and that substantially more than $700 million per annum in US economic aid will be required for the foreseeable future.
  • —All agencies of the intelligence community agree that the GVN over the next 5 to 6 years can best cope with reduced aid levels by giving priority to expanding agricultural output in order to replace food imports and develop exports.
  • —The Department of the Treasury sees 1974 as an important turning point in achieving rice and sugar self-sufficiency and believes this strong performance can be repeated without substantial additional growth in imports if security conditions are no worse than in 1974.
  • —The Central Intelligence Agency and the Department of State/INR believe that the circumstances surrounding the 1974 crops were exceptional, and that higher imports of fertilizer and other producers’ goods will be necessary to assure continuing agricultural expansion.
  • —Regardless of how much aid is pumped into South Vietnam from 1975 to 1980, security conditions, large-scale relocations of population, and a greater degree of integration into the world economy have permanently changed key features of Vietnamese society. Any program designed to return South Vietnam to the peasant economy of the early 1960s in the interest of reducing the country’s dependence on US aid would have little prospect of success.

[Omitted here is the Discussion section.]

Google Translated

157. Bản ghi nhớ của Hội đồng Tình báo

Washington, ngày 7 tháng 1 năm 1975.

DCI/NIO 25–75

CHỦ ĐỀ

Phúc đáp bổ sung cho Phần I của NSSM 213: Nền kinh tế Nam Việt Nam và Viện trợ Hoa Kỳ

Những điểm chính

—Nam Việt Nam đã thích nghi tốt với nhiều thay đổi bất ổn trong thập kỷ qua và có khả năng tránh được bất ổn chính trị đáng kể chỉ riêng từ các yếu tố kinh tế trong tương lai gần. Tuy nhiên, thu nhập thực tế của quân đội, công chức và hầu hết cư dân thành thị đã bị cắt giảm mạnh và phần lớn các ngành công nghiệp hiện có đang bị suy thoái nghiêm trọng.

—Sự suy giảm đáng kể về điều kiện an ninh rõ ràng sẽ tạo ra một tình huống đòi hỏi Hoa Kỳ phải viện trợ kinh tế (cũng như quân sự) nhiều hơn. Tuy nhiên, ngay cả khi giả định an ninh không suy giảm đáng kể trong suốt năm 1980, thì ít nhất cho đến lúc đó, vẫn cần có sự hỗ trợ kinh tế lớn của Hoa Kỳ để bảo đảm sự tồn tại về mặt chính trị của Chính phủ Việt Nam (GVN).

—Việc giảm dần viện trợ kinh tế của Hoa Kỳ xuống còn 100 triệu đô la hoặc ít hơn vào năm 1980 sẽ đặt sự tồn tại của Chính phủ Việt Nam Cộng Hòa vào tình trạng nguy hiểm nghiêm trọng, mặc dù chính phủ sẽ không nhất thiết sụp đổ nhanh chóng.

—Nếu viện trợ của Hoa Kỳ giảm mạnh xuống mức hàng năm là 100 triệu đô la hoặc ít hơn trước năm 1980, thì cơ cấu chính trị và kinh tế hiện tại của Chính phủ Việt Nam khó có thể tồn tại.

—Các nhà quan sát có nhiều quan điểm khác nhau về mức viện trợ chính xác của Hoa Kỳ cần thiết để cho phép ít nhất là một tốc độ tiến bộ kinh tế chậm. Vì dân số Nam Việt Nam tăng khoảng 3% mỗi năm, nên cần phải có tốc độ tăng trưởng GNP từ 3 đến 4% để cho phép thu nhập bình quân đầu người tăng dù chỉ một chút (dưới 1%).

—Cơ quan Tình báo Trung ương tin rằng, giả sử các điều kiện an ninh không tiếp tục suy giảm, mục tiêu này sẽ đòi hỏi viện trợ kinh tế trung bình của Hoa Kỳ khoảng 700 triệu đô la mỗi năm.

—Bộ Tài chính tin rằng thu nhập bình quân đầu người ít nhất có thể được duy trì ở mức gần bằng năm 1974 từ nay đến năm 1980, với viện trợ kinh tế trung bình hàng năm của Hoa Kỳ vào khoảng 500 triệu đô la.

—Bộ Ngoại giao/INR và Cơ quan Tình báo Quốc phòng tin rằng tình hình an ninh sẽ tiếp tục xấu đi và ngăn cản bất kỳ sự phục hồi kinh tế sớm hay tăng trưởng bền vững nào, và trong tương lai gần, Việt Nam sẽ cần hơn 700 triệu đô la viện trợ kinh tế của Hoa Kỳ mỗi năm.

—Tất cả các cơ quan tình báo đều đồng ý rằng Chính phủ Việt Nam trong 5 đến 6 năm tới có thể ứng phó tốt nhất với mức viện trợ giảm bằng cách ưu tiên mở rộng sản lượng nông nghiệp để thay thế lương thực nhập khẩu và phát triển xuất khẩu.

—Bộ Tài chính coi năm 1974 là một bước ngoặt quan trọng trong việc đạt được mục tiêu tự cung tự cấp gạo và đường, và tin rằng thành tích mạnh mẽ này có thể được lặp lại mà không cần tăng trưởng đáng kể về nhập khẩu nếu điều kiện an ninh không tệ hơn năm 1974.

—Cơ quan Tình báo Trung ương và Bộ Ngoại giao/INR tin rằng hoàn cảnh xung quanh vụ mùa năm 1974 là ngoại lệ, và việc nhập khẩu phân bón và các mặt hàng nông sản khác nhiều hơn là cần thiết để bảo đảm sự mở rộng nông nghiệp tiếp tục.

—Bất kể lượng viện trợ được bơm vào Nam Việt Nam từ năm 1975 đến năm 1980 là bao nhiêu, thì điều kiện an ninh, việc di dời dân số trên quy mô lớn và mức độ hội nhập sâu rộng hơn vào nền kinh tế thế giới đã làm thay đổi vĩnh viễn các đặc điểm chính của xã hội Việt Nam. Bất kỳ chương trình nào được thiết kế để đưa Nam Việt Nam trở lại nền kinh tế nông dân của đầu những năm 1960 nhằm mục đích giảm sự phụ thuộc của đất nước vào viện trợ của Hoa Kỳ đều sẽ có rất ít triển vọng thành công.

[Phần Thảo luận bị lược bỏ ở đây.]

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d157

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d150

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d152

Thân thế (các) nhân vật/

Ford Gerald R.,

Republican Representative from Michigan until October 13, 1973; House Minority Leader until October 13, 1973; Vice President of the United States from October 13, 1973, until August 8, 1974; President of the United States from August 8, 1974

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Ford

https://en.wikipedia.org/wiki/President_of_the_United_States

https://en.wikipedia.org/wiki/Vice_President_of_the_United_States

https://en.wikipedia.org/wiki/House_Minority_Leader

https://en.wikipedia.org/wiki/Leader_of_the_House_Republican_Conference

https://en.wikipedia.org/wiki/Chair_of_the_House_Republican_Conference

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_House_of_Representatives

https://www.whitehouse.gov/about-the-white-house/presidents/gerald-r-ford/

https://www.whitehouse.gov/administration/

https://geraldrfordfoundation.org/gerald-r-ford-biography/

https://www.fordlibrarymuseum.gov/grf/timeline.asp

https://en.wikipedia.org/wiki/Presidency_of_Gerald_Ford

https://www.history.navy.mil/research/library/research-guides/modern-biographical-files-ndl/modern-bios-f/ford-gerald.html

https://www.fordlibrarymuseum.gov/library/guides/findingaid/ford_vp_papers.asp

Agreement on Ending the War and Restoring Peace in Vietnam Paris 27 January 1973

https://www.cvce.eu/content/publication/2001/10/12/656ccc0d-31ef-42a6-a3e9-ce5ee7d4fc80/publishable_en.pdf

Paris Peace Accords

https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Peace_Accords

Peace Negotiations and the Paris Agreement

https://edmoise.sites.clemson.edu/paris.html

Text of Declaration by Paris Conference on Vietnam

https://www.nytimes.com/1973/03/03/archives/text-of-declaration-by-paris-conference-on-vietnam.html

Vietnam War Bibliography Translation Series

https://edmoise.sites.clemson.edu/trans.html#fbis

1954 1955 Vietnam Operation Passage to Freedom

https://www.history.navy.mil/content/history/museums/nmusn/explore/photography/humanitarian/20th-century/1950-1959/1954-1955-vietnam-operation-passage-to-freedom.html

Agreement on Ending the War and Restoring Peace in Vietnam Paris 27 January 1973

https://www.cvce.eu/content/publication/2001/10/12/656ccc0d-31ef-42a6-a3e9-ce5ee7d4fc80/publishable_en.pdf

https://www.cvce.eu/obj/agreement_on_ending_the_war_and_restoring_peace_in_vietnam_paris_27_january_1973-en-656ccc0d-31ef-42a6-a3e9-ce5ee7d4fc80.html

20120414 Hải Chiến Hoàng Sa

https://bachvietnhan.blogspot.com/2012/04/20120414-hai-chien-hoang-sa.html

Điều chưa kể sau cuộc hải chiến Hoàng Sa 1974

https://saigonnhonews.com/wp-content/uploads/2025/01/141077565_10161036562590620_499246679089710973_n.jpg

https://saigonnhonews.com/thoi-su/thay-gi-tren-mang/dieu-chua-ke-sau-cuoc-hai-chien-hoang-sa-1974/

Anouncements

20241214 CDTL South Vietnam Not Bound by Geneva Accords 1954

https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/12/20241214-cdtl-south-vietnam-not-bound.html

20241110 CDTL Tuyên Cáo Lãnh Thổ Lãnh Hải VN

https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/11/20241110-cdtl-tuyen-cao-lanh-tho-lanh.html

20190910 Petition of the citizens of the Republic of Vietnam

https://bachvietnhan.blogspot.com/2019/09/20190910-petition-of-citizens-of.html

20250130 Cộng Sản Giặc Hồ Đầu Hàng Hoa Kỳ Năm 1973

https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/12/20241231-ap-ba-chuc-dau-moi-mot-tham-hoa.html

http://www.youtube.com/watch?v=hwvXyzo7MjM

http://vietnamsaigon.multiply.com/jou

Agreement on Ending the War and Restoring Peace in Vietnam Paris 27 January 1973

https://www.cvce.eu/content/publication/2001/10/12/656ccc0d-31ef-42a6-a3e9-ce5ee7d4fc80/publishable_en.pdf

https://www.cvce.eu/obj/agreement_on_ending_the_war_and_restoring_peace_in_vietnam_paris_27_january_1973-en-656ccc0d-31ef-42a6-a3e9-ce5ee7d4fc80.html

Tiểu Đoàn 92 BĐQ Trung Tá Lê Văn Ngôn Với Huyền Thoại Tử Thủ 510 Ngày

https://www.youtube.com/watch?v=iq-IHTqo4es&t=2908s

20251008 Lê Văn Ngôn Hùng Khí Trời Nam

https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/04/20240413-cdtl-hung-khi-troi-nam.html

20230322 Cong Dong Tham Luan Tonle Tchombe

https://bachvietnhan.blogspot.com/2023/03/20230322-cong-dong-tham-luan-tong-le.html

20170722 Lê Văn Ngôn với Tống Lệ Chân

https://bachvietnhan.blogspot.com/2017/07/20170722-le-van-ngon-voi-tong-le-chan.html

No comments:

Post a Comment