Sunday, October 13, 2024

20241013 CDTL Chuyen Di Ruoc Giac 12 Jul 1972 Le Duc Tho

20241013 CDTL Chuyen Di Ruoc Giac 12 Jul 1972 Le Duc Tho


***

Chiến thuật vừa đánh vừa đàm do tàu cộng mớm cho cộng sản giặc Hồ.

Tàu cộng yêu cầu Hoa Kỳ lật đổ Tổng Thống Nguyễn Văn Thiệu.

Zhou Enlai: We are asking the US to remove Thieu.”  

Cả cộng sản giặc Hồ, tàu cộng dùng Dương Văn Minh để cưởng chiếm miền Nam, dưới cả hai thời Đệ NhấtĐệ Nhị Việt-Nam Cộng-Hòa.

Duong Van (“Big”) Minh,

Major General, (after November 4, 1963, Lieutenant General), ARVN, Military Adviser to President Diem until November 1, 1963; thereafter Chairman of the Executive Committee of the Revolutionary Council; President of the Provisional Government of the Republic of Vietnam after November 4, 1963

South Vietnamese Communists Sought Negotiated End

After the fall of Hue, that was discarded as unnecessary. Then the second possibility was considered, to insist on replacing Mr. Thieu with a personality of the “third force” who had been in contact with the Provincial Revolutionary Government, such as Gen. Duong Van Minh, and negotiating a government with him.

https://www.nytimes.com/1975/06/12/archives/south-vietnamese-communists-sought-negotiated-end.html

Chou En lai Kissinger July 9 1971 MemCon D139

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v17/d139

PM Chou: We don’t believe in the elections in South Vietnam. It is a different situation, There are August elections and October elections and you help Thieu. Have you discussed this situation with Mr. Minh?

Dr. Kissinger: Yes, on this trip.

PM Chou: They want you to get rid of the government.

Dr. Kissinger: They can’t ask us both to withdraw and get rid of the government of Vietnam. To do both of these is impossible.

PM Chou: We have not exchanged views at this point. We have always thought on this matter that we cannot interfere in these affairs. If you withdraw and they want to continue the civil war, none of us should interfere. The situation has been created over a long time.

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v17/d139

July 12 1972 Discussion between Zhou Enlai and Le Duc Tho

Zhou Enlai: Is Duong Van Minh [2] acceptable?

Le Duc Tho: This is a complicated problem.  Duong Van Minh is not totally pro-American.  Yet, the tripartite government is very provisional.

Le Duc Tho: Duong Van Minh is exactly like this.  But the important thing is how to make the US accept the principle of the establishment of a tripartite government.  And further discussion on dividing positions and power should be held after this.

https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/discussion-between-zhou-enlai-and-le-duc-tho

Discover the Truth at:

http://www.theblackvault.com

https://www.theblackvault.com/documentarchive/the-cias-vietnam-document-cd-rom/

***

https://digitalarchive.wilsoncenter.org/search?search_api_fulltext=&items_per_page=100&sort_bef_combine=created_DESC&f%5B0%5D=people%3A84942&fo%5B0%5D=84942

https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/discussion-between-zhou-enlai-and-le-duc-tho

English version Google translate

https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/89367/download

July 12, 1972

Discussion between Zhou Enlai and Le Duc Tho

ZHOU ENLAI AND LE DUC THO

Beijing, 12 July 1972

 Zhou Enlai: On the one hand, it is necessary to prepare for fighting.  On the other hand, you have to negotiate.  China has some experience with that.  We also conducted fighting and negotiating with Jiang Jieshi.  During the Korean War, we fought one year and negotiated two years.  Therefore, your tactic of fighting and negotiating, that you have been conducting since 1968, is correct.

At first, when you initiated negotiations, some of our comrades thought that you had chosen the wrong moment.  I even said to comrades Le Duan and Pham Van Dong that you had to choose the moment to start negotiations when you were in an advantageous position.  Yet, comrade Mao said that it was correct to have negotiations at that time and that you were also prepared to fight.  Only you would know when the right moment for negotiations was.  And your decision was correct, thus showing that comrade Mao was more farsighted than we were.  

Ngày 12 tháng 7 năm 1972

Cuộc thảo luận giữa Chu Ân Lai và Lê Đức Thọ

CHÂU ẤN LẠI VÀ LÊ ĐỨC THỌ

Bắc Kinh, ngày 12 tháng 7 năm 1972

Chu Ân Lai: Một mặt, cần phải chuẩn bị chiến đấu. Mặt khác, các bạn phải đàm phán. Trung Quốc có một số kinh nghiệm về điều đó. Chúng tôi cũng đã tiến hành chiến đấu và đàm phán với Tưởng Giới Thạch. Trong Chiến tranh Triều Tiên, chúng tôi đã chiến đấu một năm và đàm phán hai năm. Do đó, chiến thuật chiến đấu và đàm phán của các bạn, mà các bạn đã tiến hành từ năm 1968, là đúng đắn.

Lúc đầu, khi các bạn khởi xướng đàm phán, một số đồng chí của chúng tôi nghĩ rằng các bạn đã chọn sai thời điểm. Tôi thậm chí đã nói với các đồng chí Lê Duẩn và Phạm Văn Đồng rằng các bạn phải chọn thời điểm để bắt đầu đàm phán khi các bạn ở vị trí có lợi. Tuy nhiên, đồng chí Mao nói rằng đàm phán vào thời điểm đó là đúng đắn và các bạn cũng đã chuẩn bị chiến đấu. Chỉ có các bạn mới biết khi nào là thời điểm thích hợp để đàm phán. Và quyết định của đồng chí là đúng đắn, điều đó chứng tỏ đồng chí Mao có tầm nhìn xa hơn chúng ta.

We do not recognize Nguyen Van Thieu as he is a puppet of the US.  Yet we can recognize him as a representative of one of the three forces in the coalition government.  The coalition government will negotiate the basic principles for it to observe and control the situation after the US withdrawal of troops.  The US will see that Thieu is sharing power in that government, and therefore, find it easier to accept a political solution.  In case negotiations among the three forces fail, we will fight again.  Similar situations can be found in Kashmir and the Middle East.

Le Duc Tho: But we still think of a government without Thieu.

Zhou Enlai: We are asking the US to remove Thieu.  However, if we hint that Thieu can be accepted, the US will be surprised because they do not expect that.  Of course, Thieu cannot be a representative of a government.  But in negotiations, surprise is necessary.

Chúng tôi không công nhận Nguyễn Văn Thiệu vì ông ta là bù nhìn của Hoa Kỳ. Nhưng chúng tôi có thể công nhận ông ta là đại diện của một trong ba thế lực trong chính phủ liên minh. Chính phủ liên minh sẽ đàm phán các nguyên tắc cơ bản để họ quan sát và kiểm soát tình hình sau khi Hoa Kỳ rút quân. Hoa Kỳ sẽ thấy rằng Thiệu đang chia sẻ quyền lực trong chính phủ đó, và do đó, dễ dàng chấp nhận một giải pháp chính trị hơn. Trong trường hợp các cuộc đàm phán giữa ba thế lực thất bại, chúng tôi sẽ lại chiến đấu. Những tình huống tương tự có thể thấy ở KashmirTrung Đông.

Lê Đức Thọ: Nhưng chúng tôi vẫn nghĩ đến một chính phủ không có Thiệu.

Chu Ân Lai: Chúng tôi đang yêu cầu Hoa Kỳ loại bỏ Thiệu. Tuy nhiên, nếu chúng tôi ám chỉ rằng Thiệu có thể được chấp nhận, Hoa Kỳ sẽ ngạc nhiên vì họ không mong đợi điều đó. Tất nhiên, Thiệu không thể là đại diện của một chính phủ. Nhưng trong các cuộc đàm phán, sự bất ngờ là cần thiết.

In the pro-American force, Thieu is a chieftain.  He is the one that sells out his country.  Yet, he plays a decisive role in his party.  We, therefore, cannot solve anything if we only talk with other figures in his party rather than him.  Of course how to solve this problem is your job.  However, as comrades, we would like to refer to our experience: In the civil war, no result would be gained if we insisted on talking with Jiang’s ministers but not with Jiang himself.  In the Korean War, we talked with Eisenhower.  At the Geneva Conference, because [French Prime Minister Georges] Bidault was stubborn, siding with the US, talks did not continue.  When [Bidault’s successor as Prime Minister in 1954, Pierre] Mendes-France came to power and was interested in negotiations, the problem was solved.  That means we have to talk with the chieftains.  Again, our talks with the US did not proceed until the visit by Nixon to China.  [North Korean Prime Minister] Comrade Kim Il Sung is also trying to talk directly with [South Korean President] Park Chung Hee.  We do the same in our relations with Japan.  These are historical facts.  The CCP Politburo has discussed this matter, but it is up to you to decide.  

Trong lực lượng thân Mỹ, Thiệu là một lãnh đạo. Ông ta là người bán rẻ đất nước mình. Tuy nhiên, ông ta lại đóng vai trò quyết định trong đảng của mình. Do đó, chúng ta không thể giải quyết được bất cứ điều gì nếu chúng ta chỉ nói chuyện với những nhân vật khác trong đảng của ông ta thay vì ông ta. Tất nhiên, cách giải quyết vấn đề này là công việc của các bạn. Tuy nhiên, với tư cách là những người đồng chí, chúng ta muốn nhắc đến kinh nghiệm của mình: Trong cuộc nội chiến, sẽ không có kết quả nào đạt được nếu chúng ta khăng khăng nói chuyện với các bộ trưởng của Giang (Tưởng) mà không nói chuyện với chính Giang (Tưởng). Trong Chiến tranh Triều Tiên, chúng ta đã nói chuyện với Eisenhower. Tại Hội nghị Geneva, vì [Thủ tướng Pháp Georges] Bidault cứng đầu, đứng về phía Hoa Kỳ, nên các cuộc đàm phán đã không tiếp tục. Khi [người kế nhiệm Bidault làm Thủ tướng năm 1954, Pierre] Mendes-France lên nắm quyền và quan tâm đến các cuộc đàm phán, vấn đề đã được giải quyết. Điều đó có nghĩa là chúng ta phải nói chuyện với các thủ lỉnh. Một lần nữa, các cuộc đàm phán của chúng ta với Hoa Kỳ đã không diễn ra cho đến khi Nixon đến thăm Trung Quốc. [Thủ tướng Bắc Triều Tiên] Đồng chí Kim Nhật Thành cũng đang cố gắng nói chuyện trực tiếp với [Tổng thống Hàn Quốc] Park Chung Hee. Chúng ta cũng làm như vậy trong quan hệ với Nhật Bản. Đây là những sự kiện lịch sử. Bộ Chính trị ĐCSTQ đã thảo luận về vấn đề này, nhưng quyết định là tùy thuộc vào bạn.

May I put it another way: you can talk directly with Thieu and his deputy, thus showing that you are generous to him when he is disgraced.  Since Thieu is still the representative of the Right faction, and there is not yet anyone to replace him, the US can be assured that their people are in power.  The NLF should also name its representative, who may be Mr. Nguyen Huu Tho or Mr. Huynh Tan Phat,[1] and the neutralist faction should also do the same.  However, the real struggle will be between the NLF and the Right faction.

Le Duc Tho: We are asking Thieu to resign.  If he does not, we will not talk with the Saigon government.

Zhou Enlai: If he does, who will replace him?

Le Duc Tho: We are ready to talk with anyone.

Tôi xin nói theo cách khác: các ông có thể nói chuyện trực tiếp với Thiệu và phó tướng của ông ta, như vậy chứng tỏ các ông rộng lượng với ông ta khi ông ta bị mất uy tín. Vì Thiệu vẫn là đại diện của phe Hữu, và chưa có ai thay thế ông ta, nên Hoa Kỳ có thể yên tâm rằng người của họ đang nắm quyền. Mặt trận Giải phóng miền Nam cũng nên chỉ định đại diện của mình, có thể là ông Nguyễn Hữu Thọ hoặc ông Huỳnh Tấn Phát,[1] và phe trung lập cũng nên làm như vậy. Tuy nhiên, cuộc đấu tranh thực sự sẽ là giữa Mặt trận Giải phóng miền Nam và phe Hữu.

Lê Đức Thọ: Chúng tôi đang yêu cầu Thiệu từ chức. Nếu ông ta không từ chức, chúng tôi sẽ không nói chuyện với chính quyền Sài Gòn.

Chu Ân Lai: Nếu ông ta từ chức, ai sẽ thay thế ông ta?

Lê Đức Thọ: Chúng tôi sẵn sàng nói chuyện với bất kỳ ai.

Zhou Enlai: That also means Thieu’s policy without him.

Le Duc Tho: But they have to compromise.

Zhou Enlai: On general elections?

Le Duc Tho: We have not mentioned general elections.  If they agree on a tripartite government and recognize the power of this government, then we agree to hold general elections.

Zhou Enlai: General elections will be very dangerous, maybe more dangerous than Thieu being the representative of the Right faction, not to mention international supervision and control of the elections.

Chu Ân Lai: Điều đó cũng có nghĩa là chính sách của Thiệu không có ông ta.

Lê Đức Thọ: Nhưng họ phải thỏa hiệp.

Chu Ân Lai: Về tổng tuyển cử?

Lê Đức Thọ: Chúng tôi chưa đề cập đến tổng tuyển cử. Nếu họ đồng ý về một chính phủ tam đảng (ba bên) và công nhận quyền lực của chính phủ này, thì chúng tôi đồng ý tổ chức tổng tuyển cử.

Chu Ân Lai: Tổng tuyển cử sẽ rất nguy hiểm, có thể nguy hiểm hơn cả việc Thiệu là đại diện của phe cánh hữu, chưa kể đến sự giám sát và kiểm soát quốc tế đối với cuộc bầu cử.

Le Duc Tho: We hold that a tripartite government must be established.  One of the duties of this government is to hold elections.  And free elections require realization of democratic rights.

Le Duc Tho: Another complicated question relates to the neutralist faction’s participation in the coalition government.  We have to discuss and define the term of neutrality.  

Zhou Enlai: Is Duong Van Minh[2]acceptable?

Le Duc Tho: This is a complicated problem.  Duong Van Minh is not totally pro-American.  Yet, the tripartite government is very provisional.

Zhou Enlai: Eventually, we have to fight again since the tripartite government is provisional.

Lê Đức Thọ: Chúng tôi cho rằng cần phải thành lập một chính phủ tam phương. Một trong những nhiệm vụ của chính phủ này là tổ chức bầu cử. Và bầu cử tự do đòi hỏi phải thực hiện các quyền dân chủ.

Lê Đức Thọ: Một câu hỏi phức tạp khác liên quan đến sự tham gia của phe trung lập vào chính phủ liên minh. Chúng ta phải thảo luận và định nghĩa thuật ngữ trung lập.

Chu Ân Lai: Có thể chấp nhận được Dương Văn Minh [2] không?

Lê Đức Thọ: Đây là một vấn đề phức tạp. Dương Văn Minh không hoàn toàn ủng hộ Mỹ. Tuy nhiên, chính phủ tam phương (ba bên) rất tạm thời.

Chu Ân Lai: Cuối cùng, chúng ta phải đấu tranh một lần nữa vì chính phủ tam phương (ba bên) là tạm thời.

Le Duc Tho: It also is difficult for France to become involved because of the US influence.

Zhou Enlai: So the neutral position is both pro-French and pro-American.

Le Duc Tho: Duong Van Minh is exactly like this.  But the important thing is how to make the US accept the principle of the establishment of a tripartite government.  And further discussion on dividing positions and power should be held after this.

Zhou Enlai:  Chairman Mao has also spent much time talking with me on the question of a tripartite government.  He told me to talk with you on this issue.  We also have experience on this issue.  A coalition government could be established, but we later had to resume fighting.  The question is to play for time with a view to letting North Vietnam recover, thus getting stronger while the enemy is  getting weaker.[3]

Lê Đức Thọ: Pháp cũng khó tham gia vì ảnh hưởng của Hoa Kỳ.

Chu Ân Lai: Vậy lập trường trung lập vừa có lợi cho Pháp vừa có lợi cho Hoa Kỳ.

Lê Đức Thọ: Dương Văn Minh chính xác là như vậy. Nhưng điều quan trọng là làm sao để Hoa Kỳ chấp nhận nguyên tắc thành lập chính phủ tam phương (ba bên). Và sau đó nên thảo luận thêm về việc phân chia vị trí và quyền lực.

Chu Ân Lai: Chủ tịch Mao cũng đã dành nhiều thời gian nói chuyện với tôi về vấn đề chính phủ tam phương (ba bên). Ông ấy bảo tôi nói chuyện với ông về vấn đề này. Chúng ta cũng có kinh nghiệm về vấn đề này. Một chính phủ liên minh có thể được thành lập, nhưng sau đó chúng ta phải tiếp tục chiến đấu. Vấn đề là phải kéo dài thời gian để Bắc Việt Nam phục hồi, do đó mạnh hơn trong khi kẻ thù đang yếu đi.[3] 

[1] Huynh Tan Phat (1913-89), an architect who was twice arrested by the Diem government after 1954, NLF general secretary 1964-66 and PRG President from its foundation in 1969 to 1976, when he became SRV deputy premier.

[2] General Duong Van Minh (also known as “Big” Minh), one of the main figures in the coup against Ngo Dinh Diem 1963, head of state 1962-64, when he was deposed. In 1975 he became the last president of South Vietnam before the fall of Saigon.

[3] In his peace plan of October 1972, Le Duc Tho actually dropped the demand for the resignation of President Thieu and the immediate formation of a coalition government.

Zhou Enlai advises Le Duc Tho on negotiations with the US, particularly the issue of Nguyen Van Thieu.

Author(s):

[1] Huỳnh Tấn Phát (1913-89), một kiến ​​trúc sư đã hai lần bị chính quyền Diệm bắt giữ sau năm 1954, tổng thư ký Mặt trận Dân tộc Giải phóng miền Nam Việt Nam 1964-66 và Chủ tịch Chính quyền Cách mạng Lào từ khi thành lập năm 1969 đến năm 1976, khi ông trở thành phó thủ tướng CHXHCNVN.

[2] Tướng Dương Văn Minh (còn được gọi là Minh “Lớn”), một trong những nhân vật chính trong cuộc đảo chính lật đổ Ngô Đình Diệm năm 1963, nguyên thủ quốc gia 1962-64, khi ông bị phế truất. Năm 1975, ông trở thành tổng thống (bất hợp pháp) cuối cùng của miền Nam Việt Nam trước khi Sài Gòn sụp đổ.

[3] Trong kế hoạch hòa bình của mình vào tháng 10 năm 1972, Lê Đức Thọ thực sự đã từ bỏ yêu cầu Tổng thống Thiệu từ chức và thành lập ngay một chính phủ liên minh.

Chu Ân Lai tư vấn cho Lê Đức Thọ về các cuộc đàm phán với Hoa Kỳ, đặc biệt là vấn đề Nguyễn Văn Thiệu.

Tác giả:

• Chu, Enlai

• Lê, Đức Thọ (Lê Đức Thọ)

https://digitalarchive.wilsoncenter.org/search?search_api_fulltext=&items_per_page=100&sort_bef_combine=created_DESC&f%5B0%5D=people%3A84942&fo%5B0%5D=84942

https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/discussion-between-zhou-enlai-and-le-duc-tho

English version Google translate

https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/89367/download

 

No comments:

Post a Comment