20251205 CDTL Bản Ghi Nhớ Của Abramowitz Schlesinger Washington 13 January 1975 D162
162. Memorandum From the Deputy Assistant Secretary of Defense (Abramowitz) to Secretary of Defense Schlesinger1
Washington, January 13, 1975.
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d162
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/pg_603
162. Memorandum From the Deputy Assistant Secretary of Defense (Abramowitz) to Secretary of Defense Schlesinger1
Washington, January 13, 1975.
SUBJECT
- Signals to Hanoi (U)
(TS) The Chairman of the Joint Chiefs has provided you with several options for signaling to Hanoi our continued support for South Vietnam.2
(TS) I believe that each option should be carefully evaluated as to how it would likely be received by Congress and by the American public.3
(TS) Unfavorable public or Congressional reaction to our efforts could be counterproductive since it might become apparent that we could not follow through with any action to back our “signals.” Further, adverse Congressional reaction could jeopardize passage of any Vietnam or Cambodia supplementals. We need a close look.
(TS) Providing Vietnam with the MK–36 destructor could be a particular problem in view of the prohibition of Article 7 of the Paris Agreement against new weaponry. If the MK–36 were used it would have to be deployed secretly, thus obscuring any signal. Moreover the sensitivity of this type of weaponry would probably require prior consultation with Congress. On balance, we do not believe any advantages in using the MK–36 would outweigh the risks.
(TS) There are additional factors which should be considered in evaluating several of the specific deployments proposed by JCS.
(TS) Carrier Deployment. Deploying the Midway to the Gulf of Tonkin could create problems for us with the Japanese on homeporting and transit rights. As you know, the Midway has already created controversy in Tokyo on the nuclear issue. Deploying to Vietnam a vessel which is already sensitive in Japanese politics could generate new problems for us in Tokyo, particularly now with the Diet again in session and our own uncertainties about the cooperativeness of the Miki Government in this regard. ISA believes that there are overriding political advantages in deploying the Coral Sea, even though it would mean leaving Subic with some maintenance incomplete.4
(TS) F–4’s. Deploying F–4’s to Clark from Japan could also generate problems for us in Japan similar to those cited for the Midway. While we could probably get around these problems, in our view it would be more prudent to move F–4 aircraft from one of our squadrons in Korea or CONUS prior to moving a Kadena unit to Clark AB. We would not object to deployment of one element of F–4C Wild Weasel aircraft from Kadena (to correspond to increases in B–52 rotation), since this would not represent a squadron-size deployment.
(TS) B–52’s. The deployment of 6 additional B–52s to Thailand is a move which could provide a signal of our support. However, we should insure that the proper consultations between AmEmbassy and RTG officials are held, and that Thai approval has been received before execution of this action.5
Morton I. Abramowitz
Google Translated
162. Bản ghi nhớ từ Phó Trợ lý Bộ trưởng Quốc phòng (Abramowitz) gửi Bộ trưởng Quốc phòng Schlesinger1
Washington, ngày 13 tháng 1 năm 1975.
CHỦ ĐỀ
Tín hiệu gửi Hà Nội (U)
(TS) Chủ tịch Hội đồng Tham mưu trưởng Liên quân đã cung cấp cho ngài một số phương án để gửi tín hiệu đến Hà Nội về sự ủng hộ liên tục của chúng ta đối với Nam Việt Nam.
(TS) Tôi tin rằng mỗi phương án nên được đánh giá cẩn thận về khả năng Quốc hội và công chúng Mỹ sẽ đón nhận nó như thế nào.
[Trang 603]
(TS) Phản ứng tiêu cực của công chúng hoặc Quốc hội đối với những nỗ lực của chúng ta có thể phản tác dụng vì có thể rõ ràng là chúng ta không thể thực hiện bất kỳ hành động nào để ủng hộ "tín hiệu" của mình. Hơn nữa, phản ứng tiêu cực của Quốc hội có thể gây nguy hiểm cho việc thông qua bất kỳ điều khoản bổ sung nào về Việt Nam hoặc Campuchia. Chúng ta cần xem xét kỹ lưỡng.
(TS) Việc cung cấp cho Việt Nam tên lửa hủy diệt MK-36 có thể là một vấn đề đặc biệt do Điều 7 của Hiệp định Paris cấm vũ khí mới. Nếu MK-36 được sử dụng, nó sẽ phải được triển khai bí mật, do đó sẽ che khuất mọi tín hiệu. Hơn nữa, tính nhạy cảm của loại vũ khí này có lẽ cần được tham vấn trước với Quốc hội. Nhìn chung, chúng tôi không tin rằng bất kỳ lợi ích nào khi sử dụng MK-36 sẽ lớn hơn rủi ro.
(TS) Có những yếu tố bổ sung cần được xem xét khi đánh giá một số đợt triển khai cụ thể do JCS đề nghị.
(TS) Triển khai tàu sân bay. Việc triển khai Midway đến Vịnh Bắc Bộ có thể gây ra vấn đề cho chúng ta với Nhật Bản về quyền cập cảng và quá cảnh. Như ngài đã biết, Midway đã gây tranh cãi ở Tokyo về vấn đề hạt nhân. Việc triển khai đến Việt Nam một con tàu vốn đã nhạy cảm trong chính trị Nhật Bản có thể tạo ra những vấn đề mới cho chúng ta ở Tokyo, đặc biệt là hiện nay khi Quốc hội lại họp và chúng ta vẫn chưa chắc chắn về sự hợp tác của Chính phủ Miki trong vấn đề này. ISA tin rằng việc triển khai ở Biển San Hô có những lợi thế chính trị vượt trội, mặc dù điều đó đồng nghĩa với việc để lại Subic với một số công tác bảo trì chưa hoàn thành.
(TS) F-4. Việc triển khai F-4 từ Nhật Bản đến Clark cũng có thể gây ra những vấn đề cho chúng ta ở Nhật Bản tương tự như những vấn đề đã nêu đối với Midway. Mặc dù chúng ta có thể giải quyết được những vấn đề này, nhưng theo quan điểm của chúng tôi, việc di chuyển máy bay F-4 từ một trong các phi đội của chúng ta ở Hàn Quốc hoặc CONUS trước khi di chuyển một đơn vị Kadena đến Căn cứ Không quân Clark là thận trọng hơn. Chúng tôi không phản đối việc triển khai một đơn vị máy bay F-4C Wild Weasel từ Kadena (để tương ứng với việc tăng cường luân chuyển máy bay B-52), vì điều này sẽ không thể hiện quy mô triển khai của một phi đội.
(TS) B-52. Việc triển khai thêm 6 máy bay B-52 đến Thái Lan là một động thái có thể thể hiện sự ủng hộ của chúng ta. Tuy nhiên, chúng ta nên bảo đảm rằng các cuộc tham vấn phù hợp giữa Đại sứ quán Hoa Kỳ và các quan chức RTG- Royal Thai Government được tổ chức, và rằng đã nhận được sự chấp thuận của Thái Lan trước khi thực hiện hành động này.
Morton I. Abramowitz
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/d162
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1969-76v10/pg_603
Thân thế (các) nhân vật/
Deputy Assistant Secretary of Defense for International Security Affairs
https://en.wikipedia.org/wiki/Morton_I._Abramowitz .
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Ambassador_to_Turkey
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Ambassador_to_Thailand
https://www.amacad.org/person/morton-i-abramowitz
https://adst.org/OH%20TOCs/Abramowitz,%20Morton%20I.toc.pdf
Chairman of the Atomic Energy Commission until February 1973; Director of Central Intelligence from February 2 until July 2, 1973; Secretary of Defense from July 2, 1973, until November 19, 1975
https://en.wikipedia.org/wiki/James_R._Schlesinger
https://en.wikipedia.org/wiki/James_R._Schlesinger
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Secretary_of_Energy
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Secretary_of_Defense
https://en.wikipedia.org/wiki/Director_of_Central_Intelligence
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Atomic_Energy_Commission
https://history.defense.gov/Multimedia/Biographies/Article-View/Article/571289/james-r-schlesinger/
https://apnews.com/obituaries-ecc8779791ee4ab7973cf58b7d355305
https://www.encyclopedia.com/people/history/us-history-biographies/james-rodney-schlesinger
Agreement on Ending the War and Restoring Peace in Vietnam Paris 27 January 1973
Paris Peace Accords
https://en.wikipedia.org/wiki/Paris_Peace_Accords
Peace Negotiations and the Paris Agreement
https://edmoise.sites.clemson.edu/paris.html
Text of Declaration by Paris Conference on Vietnam
https://www.nytimes.com/1973/03/03/archives/text-of-declaration-by-paris-conference-on-vietnam.html
Vietnam War Bibliography Translation Series
https://edmoise.sites.clemson.edu/trans.html#fbis
1954 1955 Vietnam Operation Passage to Freedom
Agreement on Ending the War and Restoring Peace in Vietnam Paris 27 January 1973
20120414 Hải Chiến Hoàng Sa
https://bachvietnhan.blogspot.com/2012/04/20120414-hai-chien-hoang-sa.html
Điều chưa kể sau cuộc hải chiến Hoàng Sa 1974
https://saigonnhonews.com/thoi-su/thay-gi-tren-mang/dieu-chua-ke-sau-cuoc-hai-chien-hoang-sa-1974/
Anouncements
20241214 CDTL South Vietnam Not Bound by Geneva Accords 1954
https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/12/20241214-cdtl-south-vietnam-not-bound.html
20241110 CDTL Tuyên Cáo Lãnh Thổ Lãnh Hải VN
https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/11/20241110-cdtl-tuyen-cao-lanh-tho-lanh.html
20190910 Petition of the citizens of the Republic of Vietnam
https://bachvietnhan.blogspot.com/2019/09/20190910-petition-of-citizens-of.html
20250130 Cộng Sản Giặc Hồ Đầu Hàng Hoa Kỳ Năm 1973
https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/12/20241231-ap-ba-chuc-dau-moi-mot-tham-hoa.html
http://www.youtube.com/watch?v=hwvXyzo7MjM
http://vietnamsaigon.multiply.com/jou
Agreement on Ending the War and Restoring Peace in Vietnam Paris 27 January 1973
Tiểu Đoàn 92 BĐQ Trung Tá Lê Văn Ngôn Với Huyền Thoại Tử Thủ 510 Ngày
https://www.youtube.com/watch?v=iq-IHTqo4es&t=2908s
20251008 Lê Văn Ngôn Hùng Khí Trời Nam
https://bachvietnhan.blogspot.com/2024/04/20240413-cdtl-hung-khi-troi-nam.html
20230322 Cong Dong Tham Luan Tonle Tchombe
https://bachvietnhan.blogspot.com/2023/03/20230322-cong-dong-tham-luan-tong-le.html
20170722 Lê Văn Ngôn với Tống Lệ Chân
https://bachvietnhan.blogspot.com/2017/07/20170722-le-van-ngon-voi-tong-le-chan.html
No comments:
Post a Comment